Elektrische wagens: 5 veelgestelde vragen beantwoord
Nieuwe wagen nodig? Misschien zegt een elektrische auto je wel iets, maar weet je nog niet goed hoe en wat. Tijd om je keuzestress in te wisselen voor enkele belangrijke weetjes over elektrische voertuigen of āEVāsā.
Er komen steeds meer betaalbaardere elektrische autoās op de markt die ook nog eens een beter rijbereik hebben. Bovendien stimuleert de overheid de aankoop van elektrische voertuigen met fiscaal interessante voordelen. Wie weet is ook jouw volgende wagen dus elektrisch.
Voor je overstag gaat: dit moet je weten over de aankoopprijs, het rijbereik, de fiscale voordelen, de details over opladen en de verzekeringen.
Hoe ver kan je rijden met een elektrische wagen?
Wat zijn de fiscale voordelen?
De auto opladen: hoe gaat dat?
Wat met de verzekeringen?
De aankoopprijs van een wagen met elektrische motor ligt hoger dan die van een auto die op benzine of diesel rijdt. Dat komt vooral door het technisch vernuft van de oplaadbare batterijen.
Anderzijds vraagt een elektrische auto minder onderhoud doordat de motor een stuk eenvoudiger in elkaar steekt. De energiekost ligt ook lager. Vooral als je de wagen voornamelijk thuis oplaadt. Laad je de wagen op aan een publieke laadpaal, dan betaal je uiteraard meer voor je elektriciteit.
Het rijbereik, of de actieradius, van een EV is de afstand die je kan rijden met een volle batterij. Die ligt soms tot de helft lager dan bij een klassieke benzine- of dieselauto met een volle brandstoftank. Afhankelijk van het model en het gebruik ā in de stad versus op de snelweg bijvoorbeeld ā schommelt het bereik tussen 150 tot 600 kilometer.
Het rijbereik wordt nog door andere factoren beĆÆnvloedt:
- De wagen zelf. Net zoals bij een klassieke auto, zal een grote en zware elektrische auto doorgaans meer verbruiken dan een kleiner exemplaar.
- Het weer en de wegomstandigheden. Bij koud weer bijvoorbeeld raakt de batterij sneller leeg.
- Je rijstijl. Beperk je je snelheid tot 100 km/u., dan spaar je op het energiegebruik en geraak je dus verder dan aan een hogere snelheid. En misschien ben je zelfs eerder op je bestemming omdat je tussentijds niet of minder moet bijladen. Energie winnen kan ook door gebruik te maken van het regeneratief remsysteem: een EV kan bij het afremmen deels energie recupereren om de batterij weer op te laden.
Een elektrische auto is duurder in aankoop dan een diesel- of benzinewagen, maar je betaalt minder belasting op inverkeerstelling en minder of geen jaarlijkse verkeersbelasting.
Een 100% elektrische auto is dus fiscaal aantrekkelijk. Wat je betaalt aan taksen verschilt naargelang je je wagen in Vlaanderen, Walloniƫ of Brussel inschrijft.
Vlaams Gewest
- Vrijgesteld van jaarlijkse verkeersbelasting en belasting op inverkeerstelling (BIV)
- 100% fiscaal aftrekbaar voor ondernemingen
Waals Gewest en Brussels Hoofdstedelijk Gewest
- Belasting op inverkeerstelling (BIV): 61,50 euro
- Jaarlijkse verkeersbelasting: 92,93 euro (jaarlijks geĆÆndexeerd)
- 100% fiscaal aftrekbaar voor ondernemingen
Een belangrijk verschil met een brandstofauto: batterijen opladen duurt aanzienlijk langer dan een tank vullen. Al hangt het ervan af waar je dat doet: aan een snellaadstation of gewoon thuis via het stopcontact.
Thuis
De goedkoopste oplossing is thuis opladen, vooral tijdens de daluren, en zeker als je zonnepanelen hebt.
Een gewoon stopcontact met een goede aarding en een speciale laadkabel is in principe voldoende, maar het opladen duurt wel enkele uren. De stekker kan ook merkbaar warmer worden.
Een eigen oplaadpunt thuis is veiliger, en je bespaart ook tijd omdat je je auto 's nachts kan opladen. Je moet op je eigendom dan wel de ruimte hebben om je auto te parkeren aan het laadpunt.
Onderweg
Er zijn gewone laadpunten en snellaadstations. Die laatste vind je vaak langs drukke wegen en tankstations van snelwegen. Ze laden de batterij van de meeste elektrische wagens weer op tot 80% in zowat een kwartier tot drie kwartier tijd. Maar ze zijn natuurlijk wel duurder.
Voor beide heb je een laadpas nodig, met of zonder abonnement. Er bestaan universele laadpassen voor laadpunten van verschillende aanbieders. Laadpalen van winkelcentra, garages, parkings en bedrijven zijn vaak gratis.
Schrik dat een lege batterij je plots een halt toeroept?? Er bestaan verschillende apps die je leiden naar de dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten op je route.
Zoals voor elke andere auto moet je voor je elektrische wagen een Burgerlijke aansprakelijkheid Auto (BA Auto) afsluiten. Je verzekeringspremie wordt vooral bepaald door de aankoopwaarde van de auto en het vermogen van de elektrische motor (in kW).
Wil je helemaal gerust zijn? Een omniumverzekering dekt heel wat zoals materiĆ«le schade, schade door brand, diefstal, glasbreuk, aanrijding met dieren en natuurgeweld. Ook risicoās eigen aan elektrische autoās zijn in principe inbegrepen: schade aan laadkabels, eventuele extra veiligheidsmaatregelen na een ongeval ... Ga zeker na of de batterijen voldoende verzekerd zijn in de omniumverzekering die je kiest.
Lekke band, accu- of motorproblemen, zonder stroom vallen onderweg omdat je het rijbereik verkeerd hebt ingeschat ... Een bijstandsverzekering is geen overbodige luxe. Als de pechverhelper geen booster bijheeft waarmee hij je lege batterij snel kan opladen, sleept hij je naar het dichtstbijzijnde oplaadpunt of tot bij je thuis.
Ga ook na wat je woningverzekering dekt: als je je wagen thuis oplaadt - via een oplaadpunt of stopcontact - bestaat het risico op brand.
Meer info?
Wordt je volgende auto een elektrische? Die keuze is aan jou! Voor advies over de verzekering van je nieuwe wagen kan je altijd bij mij terecht.
Contacteer mij!